Proceduren i stora drag

Omkring två tredjedelar av arbetet sker innan jag ens börjar med målningen.

Först hämtar jag inspiration och idéer, för att kunna utarbeta ett system så att bilderna hänger ihop visuellt och konceptuellt. Jag gör ett urval från det material jag samlat, som till exemple från skisser där jag prövat olika utföranden. Eftersom tavlorna blir mycket små för den här typen av målning bestämde jag att bilderna behöver vara grafiskt enka — det ska vara lätt att se vad de föreställer, så det blir inget myller av människor, inga detaljer, och bilderna blir relativt sett hårt beskurna om man jämför med många av de äldre korsvägstavlorna i konsthistorien.

När allt detta är gjort är det dags att sätta pennan till pappret och få ett grepp om helheten, genom vad jag kallar för idéskisser. Jag kan fortfarande ändra mig på det här stadiet.

Nästa steg blir att studera hur ljus och mörker skall fördelas i bilderna. Jag gör det genom en västvärldsvariant av en traditionell japansk metod som kallas för Notan, vilket betyder just ljus-mörker. (Eller möjligen mörker-ljus.)

  • söka inspiration, idéer
  • skapa ett system
  • urval
  • grafisk enkelhet
  • balansera bilderna sinsemellan
  • ideskisser
  • Notan studier

Nästa steg blir:

  • Teckning i formatet A4, på pastellpapper
  • Målningen kan påbörjas

 

Kommentera

