En fråga om tidpunkter för Jesu lidande

Eftersom jag målar relativt realistisk, tänkte jag att jag ville ha ett allmänt ljus i bilderna som passar tidpunkterna för de olika händelserna under långfredagen.

Det enda jag var säker på var att Jesus gav upp andan klockan tre på eftermiddagen, och att det var mörkt och blev en jordbävning så att förlåten i templet rämnade. Det fick jag lära mig i skolan när jag var liten. Allt vi lärde oss före femte klass var absoluta sanningar, det är så ett barn uppfattar det.

Dags att googla fram ett svar. Hoppsan, det var inte helt enkelt. Som så vanligt när det gäller religiösa frågor är tolkningar och meningar delade.

En vanlig tidslinje för långfredagen ser ut så här:

Olika typer av rättegångar pågick hela natten. Jesus ställdes inför sanhedrin (stora rådet, ”riksdagen”), fördes inför Pilatus, som skickade honom till Herodes, som inte var road och returnerade Jesus till Pilatus. Sista vändan hos Pilatus övertygar denne om att inget brott begåtts av Jesus. Jesus pryglas brutalt, för att beveka rådet, men de kräver att han skall korsfästas. Pilatus tvår symboliskt sina händer, för att visa att han inte tar ansvar för domen som han förkunnar.

  • 8:00-8:30 (andra timmen) Jesus bär korset till Golgata.
  • 9:00 (tredje timmen) Jesus korsfästs.
  • 12:00 (sjätte timmen) Dagen blir mörk som natten, jordbävning.
  • 15:00 (nionde timmen) Jesus ger upp andan.
  • 18:00 Jesus tas ned från korset och läggs i graven.

Det finns ett problem med den här tidslinjen, och det är att lördagens Sabbat började vid solens nedgång på fredagen. Där och då räknade man dygnet från solens nedgång. Eftersom solen i Jerusalem går ned klockan 18:00 eller strax efter (beroende på årstid, och detta var i stort sett vid vårdagjämningen så vi kan räkna med tolv timmars dagsljus), och eftersom inget arbete fick utföras under sabbaten, så bör nedtagningen, svepningen, och gravläggningen ha skett tidigare än 18:00, enär de som utförde och åtföljde gravläggningen var tvungna att vara hemma när sabbaten började. Det hinns inte på en kvart.

Dessutom så undrar jag om det blev ljust igen direkt efter korsfästelsen, under de tre sista timmarna av dagen, eller om mörkret höll i sig.

Så jag beslöt att leta lite till. 

Det visar sig att saken kompliceras ytterligare, eftersom evangelisterna inte är helt samstämmiga. Ingen av evangelisterna redogör heller för hela händelseförloppet. Så man pusslar ihop hela berättelsen från de delar som finns.

Synoptikerna (Matteus, Markus, Lukas) räknar tiden enligt judisk sed, från solnedgången. Johannes däremot tycks räkna från midnatt. Justerar man för det, så blir evangelisterna ganska samstämmiga.

Det är ganska vanligt att vi med våra klockor räknar den bibliska första timmen som varandes mellan 6:00 och 7:00. Sjätte timmen skulle då börja kl 12:00 och vara till 13:00. Logiskt.

Men så enkelt var det förstås inte. Judarna grupperade timmarna till större block, eftersom vanligt folk inte hade några instrument för tidmätning. Första timmen varade från 6 till 9, då tredje timmen tog vid och pågick till mitt på dagen. Klockan 12 började den sjätte timmen, som höll på till mitt på eftermiddagen, kl 15 då den nionde timmen tog vi och varade till solnedgången.
Dessa ”timmar” motsvarar snarare vårt sätt att uttrycka morgon, förmiddag, mitt på dagen, eftermiddag, sen eftermiddag.

Orsaken till den indelningen var att tempelgudstjänster förrättades vid soluppgång, mitt på förmiddagen, klockan tolv, mitt på eftermiddagen, och vid solnedgång. Dessutom var det ganska lätt att se på solens läge på himlen om den var halvvägs på väg mot eller från sin högsta punkt.

Så när man tar allt detta (och mycket mer som jag inte nämner här) med i beräkningen, så får vi en tidslinje som ser ut så här:

  • Kl 6: En kort rättegång inför Sanhedrin.
  • Mellan 6:00 och 9:00. Hos Pilatus, till Herodes, och tillbaka till Pilatus. Tre timmar räcker bra för det.
  • Ca kl 10: Jesus gisslas, kröns med törnen, och begabbas. Jesus får korset att bära och påbörjar vandringen. Det är inte så långt, bara 600 meter, men svårt misshandlad och medtagen som han är, och tvingad att bära det tunga korset, så tar det en viss tid.
  • Strax före kl 12: Jesus når Golgata, avkläds, och naglas vid korset.
  • Från 12 till 15: Jesus hänger på korset, ett mörker täcker landet.
  • Kl 15: Jesus ger upp andan. Tempelförlåten rämnar, jorden bävar.
  • Strax före kl 16: Josef från Arimataia (Arimatea, det finns flera stavningsbruk) anhåller hos Pilatus om att få begrava Jesu kropp. Liket balsameras.
  • Före kl 18: Jesu kropp läggs i graven, och en sten rullas för öppningen.

Den tideräkningen stämmer bättre överens med judarnas seder och bruk då det begav sig. Det är den jag använder i bilderna.

Dock kvarstår frågan om det blev ljust igen efter kl 15.

Om vi räknar varje timme, så varade mörkret till nionde timmen, då Jesus gav up andan. Men räknar vi med ”stortimmar” så skulle mörkret kunna vara till nattens inbrott. Evangelisterna är otydliga, eller så är bibelöversättningen otydlig.

Så det hjälpte inte mitt sökande efter vilket ljus jag ska ha i de sista bilderna.

Då hittade jag en intressant referens. En rapport till kejsaren som säga vara skriven av Pilatus. Där säger han att eftersom det mörker som började mitt på dagen syntes över hela världen, så torde kejsaren redan veta om det. Det intressanta för mig är att Pilatus säger att mörkret varade halva dagen, från mitt på dagen tills natten började. Naturligtvis råder det mycket delade meningar om dokumentets äkthet. Ett är säkert, det citerades av andra (icke kristna och kristna) tiden efter det skulle ha skrivits.

Efter en del funderande bestämde jag mig för att konstnärligt sett skulle det ge mer atmosfär till de sista bilderna om mörker rådde ända till kvällen. Det kändes inte som om mörker skulle vara för handen till Jesu sista andetag, och sedan skulle solens ”spotlight” plötsligt tändas och skina glatt. Nej, bort det. Jag valde att spegla Jesu följeslagares inre sorg genom även ett yttre mörker.

Annonser

2 comments on “En fråga om tidpunkter för Jesu lidande

  1. Ping: Station 12, undermålning och steg 3 | Jesu kors

  2. Ping: Station 13 alla steg | Jesu kors

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s