Undermålning för stationerna 1, 2 och 3

Sist jag skrev om skapandeprocessen visade jag teckningarna för de första tre stationerna.

Nästa steg på vägen är att göra en undermålning. Den sätter ljusets kvantitet och kvalitet. Jag följer de riktlinjer för  valörer som jag satte up i Notan-studierna, men justerar för att de stora fälten består av både ljus och skugga, när de är direkt belysta av solen.

Undermålningen ska ha starka grälla färger, eftersom varje färg som jag målar över den kommer att dämpa färgerna. Skulle jag börja med dämpade grånade kulörer där det är solljus skulle jag tappa intrycket av ljus och skugga.

I den första bilden ska det visuella intrycket av Pilatus vara underordnat. Han sitter bekvämt i skuggan, och får därför inga stora kontraster, och han får en mer dämpad undermålning. Jesusgestalten däremot belyses av förmiddagssolen, antigen genom ett fönster eller om vi tänker oss att han står på den öppna gården medan Pilatus sitter under ett utskjutande tak. Därför får Jesus en mycket kraftigare undermålning, för han skall framhävas.

Annonser

One comment on “Undermålning för stationerna 1, 2 och 3

  1. Ping: Stationerna 1, 2 och 3 tas till steg två | Jesu kors

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s