Steg 4 för stationerna 1,2 och 3

Jag ligger efter med bloggandet, eftersom jag målar så dammet flyger!

Jag har pratat om förenkling, och att gå från det stora till det lilla. I steg fyra gör jag fler och allt mindre variationer, och det är de som bidrar till känslan av rymd. Jag har struntat i detaljer fram tills steg fyra, då jag tar hand om dem. Ansikten och händer är detaljer, till exempel. Eftersom tavlorna är av A4-storlek, blir ansikten och händer mycket små, men det räcker med att antyda dragen. En hand som är en centimeter lång blir inte särskilt välmodellerad. I stället anstränger jag mig att få fram konturerna, och gör en ‘vante’ av handen. Vissa händer behöver lite mer, men det finns en risk att de ser mer onaturliga ut med mer detaljer.

Disneys figurer har bara tre fingrar förutom tummen, och han gjorde så för att det faktisk såg bättre ut.

Jag behöver fortfarande fylla i siffrorna, men sparar det tills alla tavlor är klara, så att de blir lika stora och sitter på samma höjd.

Det kan behövas lite mer detaljputsning, men också det avgör jag när alla tavlor kan ses tillsammans.

 

Kommentera

