Stationerna 4, 5, och 6 justeras till steg två

I steg två tar jag ned de starkare färgerna i undermålningen genom att lägga fler färger över vad som redan finns där. Den här tekniken innebär att man lägger lager på lager av rena färger, utan att blanda dem. Det är vad som skapar den skimrande ljuseffekten. Med en relativt liten palett kan man måla vilket motiv som helst. Några har jättepaletter med 4 000 kulörer och valörer, men jag resonerar som så att det tar lång tid att leta upp den exakt rätta pigmentblandningen (vilken inte finns, för övrigt), och färgen tenderar att bli plattare och livlösare när den väl är applicerad. I stället har jag en mindre palett om en sisådär 100 olika pigmentkritor, och om jag inte har den exakta kulörer så gör jag den med ett ytterligare drag med en annan krita, och får en levande yta.

Den skimrande effekten syns ganska bra i steg två.

 

Kommentera

