Stationerna 4, 5, 6 till steg tre

Här börjar tredimensionaliteten ta — om uttrycket tillåts — form.

Jesu livklädnad, långskjortan, har jag genomgående använt som det ljusaste partiet, och korset och hand röda mantel är ofta mörka inslag. Men för att inte alla bilder ska få samma lösning på valörproblemet, så varierar jag korset lite mer. Ibland är det i skugga, när det mest synliga planet lutar en smula nedåt. Och ibland låter jag det luta mot solen. Det beror på vad bilden behöver.

I station 4 så är det viktiga som händer i bilden att Jesus och Maria möts under korsvandringen. Då får korset en närvaro, men lite mer diskret. I station 2, där Jesus tar emot korset, så är det just det som är ”action” i bilden, och då spelar hans händer och korset en större visuell roll.

I station 6 jobbar jag med att låta duken vara i blickpunkten. Då får jag tona ner Jesu skjorta lite.

Men station 5 har korset som en viktig ingrediens, när Simon från Cyrene hjälper till att bära det. I den här bilden (inspirerad av en Rubens) är det det ordlösa samspelet mellan Simon och Jesus som jag vill visa spänningen i. Simons vita skägg leder blicken från hans ansikte, över korset, längs Jesu arm och till hans ansikte.

 

Kommentera

