Stationerna 7 och 8, steg tre

Trots ett gediget förarbete upptäcker jag små irritationsmoment vartefter jag målar på. I korsvägens station 8 har vi till exempel den gråtande kvinnans huvudduk som ligger över hennes rygg som en ‘tarm’. Det är ingen vacker form, så jag bestämmer mig för att trolla bort den. Livet blir enklare om man tar hand om problem så fort det uppkommer, eller så snart man upptäcker dem. Förarbetet är bland annat till för att finna och lösa så många störningar som möjligt. En annan aspekt av förarbetet är att lära känna motivet utan och innan, vilket underlättar vid målningen. Men det är alltid något som slinker igenom. Men en detalj är lätt att ändra — det är mycket värre om man upptäcker att man behöver ändra hela bilden därför att personens näsa tangerar ramen.

Som alltid i steg tre påbörjas tredimensionaliteten. Det ser lite grand ut som en råhuggen staty, och det är det som är skillnaden mellan steg tre och steg 4. I steg fyra slipar och putsar jag, för att runda ut formerna ännu mera, fast jag gör det genom att lägga till mer pigment, och skulptören genom att ta bort mera material.

Kommentera

