Paletten och andra material

Bilden visar den palett jag använt. För att få fram ljuset i bilderna arbetar jag mest med klara färger som jag lägger sida vid sida, och överlappande, för att blanda fram den nyans och valör som behövs. Jordfärgerna har jag använt sparsamt, och då mest för hudtoner.

För att komma ihåg vilket pigment som användes för undermålningen av vissa återkommande saker gjorde jag noteringar på en remsa av konstnärssandpappret.

Palett och minnesnoteringar

Palett och minnesnoteringar

 

 

 

 

 

 

 

 

De här materialen har jag använt för samtliga tavlor.

Papper: Fisher 400, ett sandpapper som jag importerar från England. Det är syrafritt och tillverkat för konstnärer. Det tar många lager av pastell, och är tjockt och stabilt och beräknas ha en livslängd på en ca 500 år, minst.

Torrpasteller:

Handgjorda lyxpasteller: Unison, Terry Ludwig. Maskingjorda av högsta kvalitet: Schmincke, Girault, , Sennelier. Industritillverkade av mycket god kvalitet: Manet, ArtSpectrum, Rembrandt

Pastellpennor (ingen bild): Derwent (komplett set)

Inget fixativ är använt, eftersom pappret håller pigmenten så strålande bra. Fixativ tenderar att smälta ihop pigmenten och göra dem betydligt mörkare, och är helt onödigt eftersom det inte skyddar målningen.

Kommentera

